Kevin är en lysande bakarkille <3

Vi har varit hemma hela dagen efter jobb/skola. Vi köpte lite mjöl o bakpulver till äpplekakan vi bakade eller mestadels var det min duktiga son.




Imorn skulle min vän Challe komma o fika så det blir jätte bra detta. Får prata av sig lite. Det var ju en massa tid sen som vi sågs i början av sommaren typ... Nu har vi chattat en stund o det blir bara roligare o roligare ;-)



Han skär så fina bitar...



Så koncentrerad!



Inte lite socker, min sockersöta son häller på ;-)




Färdig... Kevin är duktig... Gott var det med vaniljsås o kaffe eller saft till :-D


Ingredienser:

Äppelkaka:

Fyllning:

Gör så här:

Låt smöret bli rumsvarmt. Smöra och bröa en rund ugnsform med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.

 

Gör sockerkakan: Rör smör och socker, använd gärna elvisp som du kan använda genom hela receptet.

Tillsätt ägget. Rör sedan i bakpulver, sedan vetemjöl och sist mjölken. Rör snabbt ihop till en jämn smet. Häll smeten i den smorda och bröade formen.

Gör fyllningen: Skala äpplen och skär i mindre bitar. Blanda socker och kanel och rulla äppelklyftorna i det. Tryck ner äppelklyftorna i sockerkakan. Om det blir socker och kanel över - strö över kakan.

Grädda i 175-200°C i nedre delen av ugnen, ca 45 minuter.

Nu ska jag slappa och ha det bra, kolla på tv.

Ha det bra och välkommen åter! kram/ Anette


Kommentarer
Postat av: Kakmoster

i like cookie, appelpaj as well

2010-10-11 @ 20:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0